Tomáš Nezbeda (www.meriva-preklady.cz)
Chtěli bychom se v tomto článku vrátit k našemu poslednímu jazykovému příspěvku, který se zabýval problematikou závěrečného pozdravu. Na naší facebookové stránce vyvolal spoustu reakcí. Byli jsme překvapeni, že má náš požadavek na slušné vyjadřování vysoce postavených lidí takový dosah.
Napjatá diskuze i bez vulgarismů
To nás přimělo ohlédnout se zpět za tímto příspěvkem. Máme totiž nesmírnou radost z toho, že naprostá většina reakcí byla pozitivních: ze 152 reakcí bylo 125 pozitivních, a pouze 18 negativních.
Avšak i u negativních reakcí a komentářů se ukázalo, že protichůdné názory lze vyjadřovat bez použití vulgarismů a urážek, a z toho jsme potěšeni ještě více! To je pro nás důkaz, že to jde.... a byli bychom rádi, pokud by se tento požadavek přenesl i na Pražský hrad.
Lze najít spojení mezi respektem a vulgarismy?
Jsme přesvědčeni, že (nejen, ale zvláště) prezidentská funkce vyžaduje značnou míru sebekontroly nad vlastním chováním a vyjadřováním. Respekt a sílu svých názorů lze obhájit i jinými prostředky než používáním vulgarismů a urážek.
Ač mohou být tyto sprosté výrazy dočasně působivé, z dlouhodobého hlediska jsou zvláště od vrcholné reprezentace státu přinejmenším trapné. Ještě nikdo nedokázal, že by bylo logické spojení mezi sílou osobnosti a počtem použitých sprostých slov.
Obecný požadavek pro každého
Často na příspěvek lidé reagovali tím, že propagujeme protikandidáty současného pana prezidenta. Avšak pokud jsme něco opravdu propagovali, byl to právě a pouze apel na slušné vyjadřování hlavy státu. Není to politický názor, ale považujeme to za všeobecnou normu. To, že tento požadavek pan prezident nesplňuje, je bohužel jen jeho přítěží.
Korektury bez vulgarismů
V našich jazykových korekturách také opravujeme pravopisné chyby a dbáme na spisovné vyjadřování. Nedokážeme si představit situaci, kdy bychom ponechali vulgarismus či urážlivé slovo v reklamním letáku či v jiném propagačním materiálu.
Přinejmenším bychom nedostali za svou práci zaplaceno a napříště by se na nás klient již určitě neobrátil. Věříme, že tento selektivní princip bude fungovat i u nové prezidentské volby.